Търси
Kатегории
    Меню Затвори
    Назад към списъка

    Онлайн пазаруването – минало и бъдеще

    Онлайн пазаруването – минало и бъдеще

    Днес си купих „онези“ уникални сандалки за партито в петък вечер, взех си изпита в университета, напазарувах за вечеря и изпратих цветя за рождения ден на майка ми. Направих това за минути, без никакво усилие и без да ми се налага да ставам от бюрото в офиса. Спестих време, пари, нерви и неприятните преживявания, които могат да ме сполетят при  обикаляне по магазините.

    Според различни специализирани пазарни и социологически проучвания, в наши дни това е ежедневието на повече от 60% от българите, които използват възможностите на мрежата.  Вече дори не се замисляме когато посягаме към мишката – пазаруването онлайн се е превърнало в удобство и навик.

    Днес глобалната мрежа свързва над 35% от населението на света, като тенденцията през следващите години е този процент да се повишава. Съвременните технологии ни дават спокойствието, че можем да научим всичко и да получим всичко, от което се нуждаем, търсим, харесваме. Рекламите ни заливат през всички устройства, които използваме и ни провокират да правим ежедневни избори, да искаме, да пазаруваме.

    Едва ли се замисляме обаче, как се е променил Интернет и потребителските ни навици, когато натискаме бутона „поръчай“.

    Можете ли да се върнете само няколко години назад и да си спомните първата си онлайн поръчка? Привилегия или прищявка на малцина в миналото – днес всеки от нас има 24-часов достъп до приложенията, бързо и лесно преглеждане на офертите, никакви ограничения – в  пространството или възможностите за разплащане.

    Колкото и невъзможно да ни се струва ежедневието без онлайн пазаруване, до скоро  това не беше така. Ето и малко факти:

    През 1990 година стават реалност първият уеб сървър и браузър, създадени от Тим Бърнърс-Лий, а година по-късно Интернет е вече свободно достъпен за обикновения потребител.

    Революция в използването на мрежата правят от Pizza Hut през 1994 година, като предоставят възможността онлайн да се поръча пица.  По същото време немската компания Intershop представя първата система за онлайн пазаруване.

    През 1995 година е създаден Amazon, а през 1996 година се появява eBay.

    През 1998 година е факт първия български интернет магазин (www.bgstore.com), който в момента не съществува. Първи стъпки в популяризирането на онлайн пазаруването започва да прави първият български онлайн хипермаркет през 1999 година, който предоставя на клиентите възможността да избират от голям асортимент потребителски стоки.

    Различните времена изискват и различни новаторски решения за удовлетворяване на нуждите на хората. Така през октомври 1999 година е промотирана първата система за онлайн разплащания в България (ePay.bg), а месец по-късно е осъществена и първата транзакция.

    С присъщото на българина недоверие, делът на онлайн търговията у нас до 2004 година е относително малък и незначителен в сравнение с тенденциите в световен мащаб. Хората изпитват страх и недоверие, а търговците не желаят да инвестират в скъпи нови технологии.

    Истинският бум на интернет търговията у нас започва с активното навлизане на социалните мрежи в бита ни. Хората споделят и коментират различни стоки, модели и цени. Българският потребител започва целенасочено да търси възможността да притежава по-различни продукти на по-добри цени.

    Следвайки естествените развойни тенденции и успешните световни примери, през 2010-2011 година в българското интернет пространство настъпва „бум“ на сайтовете за „групово пазаруване“ – бизнес модел, който първоначално се е зародил в Китай, а през 2008 година е развит от Grupon (САЩ).

    Първите Market place платформи се появяват в България през недалечната 2012 година и бързо се превръщат в едно от предпочитаните места за пазаруване. Предимствата, които дават тези  платформи са големи и за потребителите, и за търговците.  Малките ритейлъри и производители могат да качват продукти на сайт, който активно инвестира в реклама и следва последните технологични тенденции, за да подобри потребителското преживяване. Малките търговци  се стремят да предлагат по-качествени стоки, за да продават повече, да изграждат име и имидж, да печелят доверието на хората. Клиентите имат възможност да избират, сравняват и наблюдават, да поръчват и да заменят лесно избраните продукти.

    От специализирани магазини, онлайн хипермаркети или маркетплейс платформи – днес можем да поръчаме всичко, което пожелаем и да го получим на мястото, което ще е най-удобно за нас. Не е изненада за никой, че можем да си купим храна, книги или чорапи, а ако имаме нужда - пътни знаци.

    Както технологиите, така и навиците и нагласите на клиентите се променят. Хората отделят повече внимание на качеството на стоките, които се предлагат, качеството и добавената стойност на информацията която получават за продукта, възможността за лесна навигация и бързо пазаруване с няколко клика, възможностите за рекламация и замяна, за онлайн разплащане и минимални срокове на доставката. Пазаруването през интернет вече не е харчене на пари или пълнене на торби – онлайн пазаруването е уникално преживяване и стил на живот.

    Европейският доклад за електронна търговия през 2018 година констатира, че ръста на електронната търговия в България нараства с 30% спрямо 2017. Очакванията на специалистите са, че през следващите 3 години това ще бъде устойчива тенденция и отлична перспектива за развитие на пазара.

    Коментари
    Добави коментар Затвори