Навигационната система е незаменим атрибут на всеки съвременен автомобил. Той напълно замества картата, пътеводителя, навигатора и редица други атрибути, без които не можеше нито едно дълго пътуване преди. И ако по-рано навигационната система беше доста скъпо удоволствие, днес почти всяка кола, която слиза от поточната линия, е оборудвана с обикновен или мобилен навигатор. Новите хубави джипиес навигации обикновенно са локализирани и са преведени на Български език.
Навигационните системи, представени в каталога на MIT.BG, могат да се класифицират по редица признаци, но основната сред тях е според начина на монтаж в автомобила:
Автомобилният навигатор е персонален компютър, в който е инсталиран специален навигационен процесор, предназначен да приема сателитен сигнал. В някои стандартни системи навигационният процесор е комбиниран с централния процесор, но повечето системи имат собствен отделен чипсет.
Освен процесора, системата се състои и от антена за приемане на сигнал, Bluetooth модул за комуникация с други устройства, GPRS за свързване с интернет, радиоприемник и редица други компоненти.
Сигналът се приема от обикновени системи с помощта на антена, инсталирана на покрива на автомобила. Мобилните навигатори, от друга страна, използват антена, вградена в тялото, поради което качеството на сигнала е малко по-ниско от това на вградените системи.
За въвеждане на координати или показване на информация в различни системи се използват различни входни и изходни устройства. Някои навигатори са оборудвани с прост дисплей и бутони за управление. В повечето съвременни модели са инсталирани сензорни дисплеи, които имат редица предимства пред управлението с бутони:
Отделен начин за показване на информация от навигатора е показването на картата на прожекционния дисплей. Въпреки високата цена на такива системи, навигаторите с прожекционен дисплей се считат за едни от най-удобните и технологично напреднали.
Редовните навигационни системи в автомобила се захранват от мрежата на самия автомобил, тъй като са свързани директно към електрическата мрежа на автомобила. Мобилните навигатори от своя страна могат да се захранват както от батерията, така и от бордовата мрежа. В зависимост от конфигурацията.
Основните компоненти на софтуера за автомобилни навигационни системи:
Почти всяка операционна система, достъпна за други устройства, може да действа като ОС. Повечето съвременни навигатори използват Windows mobile, IOS, Android или други по-малко известни решения на пазара.
Основната работа на навигатора се извършва с помощта на навигационната програма. Има доста голям набор от решения, които се различават както по функционалност, надеждност и лекота на възприемане, така и по степен на изпълнение или визуален дизайн. В обикновените навигатори в повечето случаи се използват навигационни програми, които са разработени от производителя на оборудването. В мобилните устройства от своя страна се инсталират различни приложения от местни и чуждестранни разработчици. Също така си струва да се отбележи, че няколко програми за навигация могат да бъдат инсталирани наведнъж в мобилен навигатор или смартфон, което ще помогне да се определят най-точно координатите, както и да се използват всички функции, налични само в няколко различни програми едновременно.
Основата на всяка програма за навигация е електронната карта . Има два вида карти:
Що се отнася до производителите на навигационни програми и устройства, трябва да се отбележат следните марки:
Местоположението се определя чрез свързване със сателити. Днес в света има две големи съзвездия от орбитални спътници, които ви позволяват да определите местоположението: GPS и GLONASS. Американската GPS система води в общия брой спътници, изстреляни в земна орбита, поради което ви позволява да определите местоположението с точност от 2-4 метра. GLONASS ви позволява да определите позицията на превозното средство с точност от 3-6 метра. В същото време трябва да се има предвид, че за да се определи напълно местоположението на автомобила, е необходимо да се свържат и получават сигнали от поне 3 спътника. Ако е необходимо да се определи и височината над морското равнище, тогава се използват данни от четири спътника наведнъж.
Недостатъкът на сателитните системи за позициониране е липсата на точност в тунели, в гъсти градски райони или при други обстоятелства, които затрудняват приемането на сателитен сигнал. В такива случаи стандартните устройства, имащи достъп до ABS и ESP сензори, използват получените от тях данни за позициониране, а мобилните системи просто задават скоростта по първоначалната траектория като константа.
Има няколко прости начина за въвеждане на дестинация в системата. Първият е да въведете конкретен адрес. Втората е да посочите името на дестинацията (актуално за конкретни места, заведения, хотели, бензиностанции, атракции). Третото е да посочите точните координати. Четвъртият е да маркирате с точка на картата. Някои навигатори имат възможност да въвеждат информация с глас, което е много удобно, докато шофирате по пътя.
След като навигационната програма получи информация за дестинацията, тя изчислява маршрута, като взема предвид редица фактори. Тези фактори могат да бъдат:
След изчислението системата ще покаже няколко маршрута на монитора, като избере кой водачът ще се движи според указанията на навигатора. Повечето устройства дават няколко маршрута, изборът на които зависи от това колко оптимален е въз основа на времето, разходите или приблизителното разстояние.
Специално внимание заслужава динамичното интелигентно изчисляване на оптимални маршрути, което отчита и анализира ситуацията по обществените пътища в реално време. Информацията, необходима за формиране на маршрута, като наличие или липса на задръствания, задръствания, тежки катастрофи, ремонт на пътната настилка, се получава от системата чрез интернет или радиовръзка.
За свързване към Интернет се използват GPRS модул и SIM карта или се използва мобилен телефон, връзката с който се осъществява чрез Bluetooth системата.
За получаване на актуална информация от устройството чрез радиовръзка в реално време се използва TMC системата или Traffic Message Channel. Такава система се използва широко в редица решения на Garmin, Alpine и други устройства. Водачът е придружен от визуален дисплей на маршрута и гласови указания.