Търси
Назад към списъка

5-те най-чести грешки при онлайн пазаруването

5-те най-чести грешки при онлайн пазаруването

До какво степен сме защитени като потребители докато пазаруваме в интернет? Можем ли вместо да изпитаме удоволствие от пазаруването, да попаднем в капана на лошото настроение и усещането, че сме измамени?

С увеличаването на активните онлайн потребители, съвсем естествено нараства и ръста на онлайн магазините. Ежедневно се появяват нови онлайн магазини, които се стремят да задоволят потребностите на различна таргет аудитория като използват всички средства на рекламната манипулация.

Колкото и да си мислите, че сте експерти по онлайн пазаруване, прочетете този текст докрай, за де на попаднете в графата „изгорели“ купувачи.

Психология на пазаруването

Процесът на „пазаруване“, моделите за привличане на клиенти и въпросът „защо купуваме“ са се превърнали в любимо поле за изследване на търговци, маркетолози и психолози. За някои хора пазаруването е просто механично закупуване на най-необходимите за момента стоки. За други, обаче, шопингът е терапия, която им позволява да  „добавят“ нещо ново в живота си, което носи усещане за ценност.

Удоволствието и преживяното щастие от шопинга са „награда“ и израз на обичта към самия себе си.

Защо допускаме грешки, когато пазаруваме онлайн?

Желанието ни да използваме „сега и веднага“ вълшебната пръчка, която ще ни върне доброто настроение е една от основните причини да допускаме грешки, когато пазаруваме онлайн. „Наградата“ ни е на един клик разстояние – в рекламите в социалните мрежи, в имейлите, намига от шарените билбордове по пътя за работа, изкушава ни на всяка крачка. Без да му мислим много. Нямаме време да мислим, да проверяваме дали търговеца е коректен и отзивите в мрежата – предвкусваме само удоволствието от отварянето на пакетчето, което скоро ще бъде при нас. Затова често допускаме грешки, които „вгорчават“ шопинга ни.

Какви са най-често допусканите потребителски грешки?

  • Грешка № 1 – Не четете характеристиките и ревютата на продуктите

За да си спестите разочарованието е хубаво да прочетете внимателно описанието на продукта. Това е най-често срещания проблем, който отбелязват собствениците на онлайн магазини и най-често генерира рекламации. Подведени от хубави снимки и изгодна цена – всичко друго остава на заден план. Ако в сайта, от който пазарувате, няма достатъчно информация – потърсете във форумите.

Защо му е на коректния търговец да крие информация от вас? Проверете отзивите на клиенти и дали друг търговец предлага същия продукт и на каква цена. Така ще си спестите евентуални проблеми и потенциално разочарование.

  • Грешка № 2 – Не следвате безопасни методи за пазаруване онлайн

Първото и най-лесно нещо, което можете да направите преди да финализирате поръчката си, е да проверите достоверността на търговеца. Според Закона за електронната търговия (ЗЕТ), в сайта на търговеца задължително трябва да се съдържа информация за следните 4 неща:

-         име на юридическото или физическото лице, собственик на сайта;

-         пощенски адрес за кореспонденция;

-         имейл адрес за кореспонденция;

-         телефон за връзка.

Ако някой от тези четири елемента липсва, трябва да си зададете въпроса, защо този търговец иска да се скрие от вас? Прочетете внимателно раздел „Общи условия“ на сайта.

Проверете какви опции за плащане предлага търговеца – банков превод, наложен платеж или друго. Изберете най-удобния за вас и безопасен начин на плащане.

Не споделяйте ненужни лични данни!

Можете да видите повече насоки за безопасно онлайн пазаруване в нашата статия: Страх от онлайн пазаруването

  • Грешка № 3 – Не се свързвате с магазина и не задавате уточняващи въпроси на персонала, ако нещо ви притеснява

Тази грешка е следствие от предходните две. Емоционалният подтик да купите скъсява времето за вземане на решение и вие директно действате. Когато не намирате достатъчно конкретна информация, която да ви убеди, че продукта е подходящ за вас и ще пристигне в срокове, които ви устройват, позвънете на телефона, предоставен от търговеца. Добрите онлайн магазини в повечето случаи поддържат екип от информирани сътрудници, които ще отговорят на всички въпроси, които ви интересуват или смущават.

  • Грешка № 4 – Доставка и връщане – четете внимателно

И тук действа принципа – важно е да „грабна“ добрата оферта, пък след това ще му мисля. Застраховайте се от разочарования като прочетете условията за доставка и връщане. По закон имате правото да върнете продукта в 14 дневен срок за ваша сметка без да дължите обяснение на търговеца, освен ако не е упоменато нещо друго, с което тихомълком сте се съгласили. Внимателно прочетете колко и за чия сметка са транспортните разходи за доставката на стоката, имате ли опция за преглед и връщане на покупката, как са уредени условията за рекламация при повреден продукт и др.

  • Грешка № 5 – Не пазите документите за покупката

След като получите даден продукт, вие трябва да получите копие от документа за доставка /товарителница/ и платежен документ. Ако продукта има гаранция – попълнена гаранционна карта или инструкции как да получите такава. В радостта си от получаването на продукта, обикновено това са и първите неща, които попадат в коша за отпадъци. Запазете тези документи поне в рамките на следващите 14 дни – това ви дава възможност да упражните законовите си права, ако възникнат проблеми.

Удовлетвореност от онлайн пазаруването

Според проучвания на различни институции, българите все повече предпочитат да пазаруват от български онлайн магазини. Над 90% от анкетирани активни онлайн потребители са изказали положителна оценка за качеството и услугите, предоставяни от родните онлайн търговци. Сп. данни на Българската е-комерс асоциация (БЕА), удовлетвореността на българските онлайн потребители е изключително висока. При приблизително 2 млн. и 500 хил. реални поръчки за 2018 година, малко под 50 жалби са подадени към КЗП поради клиентска неудовлетвореност.

Българския онлайн купувач се нарежда сред най-удовлетворените от гледна точка на сигурност и комуникативност в процесите при онлайн пазаруване.

Коментари
Добави коментар Затвори